02.01.2018 12:35

10 milionów nowych numerów telefonicznych do wzięcia

W Polsce zaczęło brakować numerów dla telefonii komórkowej – dzięki znowelizowanemu planowi numeracji krajowej przybyło nam ich właśnie 10 milionów. Zaczynają się od prefiksu „45”.

10 milionów nowych numerów telefonicznych do wzięcia
foto: materiały prasowe

Numery telefoniczne w Polsce składają się obecnie z 9 cyfr – dotyczy to zarówno telefonii komórkowej, jak i stacjonarnej, w której prefiks kierunkowy, oznaczający (dawne) województwo, w którym mieszkał abonent, stał się integralną częścią numeru.

Z biegiem czasu przejrzyste niegdyś zasady – na przykład operatorzy komórkowi otrzymywali własne pule numerów, tak że z góry było wiadomo, z którą siecią mamy do czynienia. Z czasem – i popularyzacją przenoszenie numerów – prefiks (na przykład 50, 51, 53, 57, 60, 66, 69, 72, 73, 78, 79 czy 88) przestał być wyznacznikiem tego, w jakiej jest używany sieci.

Nasycenie numerami jest w Polsce tak duże, że powstała potrzeba dorzucenia do puli kolejnych możliwości. Pierwsze, zaczynające się od „45” numery pojawiły się w sieci Play w 2017 roku, z tej samej puli korzysta także nowy operator wirtualny Folx, który chwali się działaniem całkowicie w aplikacji i obiecuje długie darmowe miesiące swoim użytkownikom.

Tak dodanie 10 mln nowych numerów motywuje Ministerstwo Cyfryzacji:

"

Wprowadzone zmiany pozwolą na likwidację ograniczeń dla rozwoju rynku usług telekomunikacyjnych wynikających z braku numeracji oraz będą mieć korzystny wpływ na rozwój gospodarki i przedsiębiorczości. Zwiększenie liczby dostępnych numerów stwarza bowiem możliwość rozwoju nowych, innowacyjnych usług telekomunikacyjnych. "

Początkowo właściciele nowych numerów mogą wzbudzać nieufność, jako że dużo mówi się o ostrożności w odbieraniu (a w szczególności w oddzwanianiu) połączeń zaczynających się od cyfr, do których nie jesteśmy przyzwyczajeni.

Oszuści starają się wykorzystać odruch oddzwonienia, żeby zwabić do połączenia z zagranicznymi, wysokopłatnymi serwisami.

Z ilu numerów korzystasz?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: Mobile