05.01.2017 09:20

SMS-owi oszuści podszywają się pod Orange

Pomarańczowy operator ostrzega – jego klienci zaczęli otrzymywać wysyłane przez oszustów wiadomości, sugerujące zapisanie przez Orange na wysoko płatną usługę SMS Premium. Jeśli spanikujemy i spróbujemy się wypisać, będzie to nas drogo kosztować.

SMS-owi oszuści podszywają się pod Orange
foto: materiały prasowe

Telekomunikacyjny gigant wykrył, że korzystające z sieci Orange otrzymują wiadomości mające sprawić wrażenie pochodzenia bezpośrednio od operatora. Ma to zwiększyć wiarygodność treści – która dla wielu odbiorców może być szokująca.

Z treści wiadomości wynika bowiem, że klient Orange został przez niego zapisany do drogiej usługi subskrypcji wiadomości SMS. Koszty są niebagatelne – niemal 16 zł dziennie.

Wiadomość od oszustów może wyglądać tak:

"

Nadawca: InfoSMS
Treść: Platna usluga SUBSMS zostala wlaczona. Koszt 15,64/dzien. aby wylaczyc wyslij ICH.ROK na numer 92555 "

Perfidia oszustwa polega na tym, że płatną usługę włącza wiadomość, która ma ją rzekomo wyłączyć. Jeśli więc po przeczytaniu takiej wiadomości ugną się pod nami nogi i zechcemy jak najszybciej pozbyć się niechcianego i drogiego „prezentu”, stracimy na rzecz przestępców sporą sumkę.

Szczególnie narażeni na tego typu ataki są osoby starsze, w mniejszym stopniu orientujące się w zasadach panujących w świecie telekomunikacji – warto pokazać im tę wiadomość, żeby oszczędzić nerwów po otrzymaniu SMS-a o podobnej treści oraz zachodu z odzyskiwaniem pieniędzy za wysłaną wiadomość.

Czy znasz osobę, która mogłaby nabrać się na taką wiadomość?

Ze względu na metodę działania oszustów Orange zadeklarował, że osobom poszkodowanym w tym oszustwie zwróci kwotę pobraną za wysłanie SMS-a Premium.

Operator przygotował także dla swoich klientów porady mające pomóc uchronić się przed podobnymi wyłudzeniami. Sugeruje w nich, żeby nie odpisywać na żadne wiadomości tego typu, jeśli się ich nie spodziewaliśmy (czyli nie zamawialiśmy żadnej usługi tego typu chwilę wcześniej) oraz zabezpieczyć się włączając całkowicie za darmo blokadę tego typu usług.

Michał Rosiak, odpowiedzialny w Orange za bezpieczeństwo teleinformatyczne ostrzega także osoby korzystające z usług operatora przed potencjalnym atakiem fałszywych faktur – doskonale podrobione faktury zawierające wirusa (przestępcom udało się nawet oszukać filtry Gmaila) rozsyłane są do klientów sieci Play:

"

Jeśli złym ludziom przyjdzie do głowy wysłać coś takiego do klientów Orange Polska - pamiętajcie, że w mailach od nas NIGDY nie ma plików ZIP. "

To nie pierwszy raz, gdy oszuści podszywający się pod Orange próbują naciągnąć na wysłane płatnego SMS-a pod pretekstem wypisania się z drogiej subskrypcji – poprzedni atak tego typu miał miejsce w październiku 2016 roku.

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Mobile