„Znaki” AXN jak „True Detective”. Twórcy polskiego serialu o tajemniczej zbrodni inspirowali się amerykańskim serialem o… tajemniczej zbrodni?

Już w październiku 2018 w AXN zadebiutuje nowy polski serial „Znaki”. Produkcja zapowiada się mrocznie, tajemniczo, intrygująco i... trochę zbyt podobnie do serialu „True Detective”.
Często zdarza się, że gdy oglądamy nowy serial lub film, mamy wrażenie, że gdzieś to już widzieliśmy. Czasem jest to efekt jawnej inspiracji, jak z „Altered Carbon” i „Blade Runnerem”, czasem zbliżonego stylu, a czasem po prostu przypadku. Po obejrzeniu plakatu i zwiastuna polskiego serialu „Znaki” trudno jednak mówić o przypadku. Od opisu po materiały promocyjne - polska produkcja AXN trochę za bardzo przypomina słynny serial HBO pt. „True Detective”.
Powyżej plakat serialu „Znaki” AXN, poniżej kadr z intro serialu „True Detective” HBO:
„Znaki” AXN polską wersją „True Detective”?
Fantastycznie zrealizowany, przepełniony aurą tajemniczości i trzymający w napięciu serial „True Detective” zadebiutował na antenie HBO w 2014 roku. W główne role po mistrzowsku wcielili się Matthew McConaughey i Woody Harrelson. Pierwszy sezon serialu skupiał się na sprawie, jaką Martin Hart (Woody Harrelson) i Rust Cohle (Matthew McConaughey) prowadzili w połowie lat 90. Było to makabryczne morderstwo dziewczyny, którego okoliczności wskazywały na religijny podtekst zbrodni. W 2012 roku zostaje popełniony podobny mord, co zmusza detektywów do powrotu do bolesnych wspomnień i przyjrzenia się nowej sprawie.
Akcja „Znaków”, nowego serialu oryginalnego AXN Polska, ma toczyć się w Górach Sowich, gdzie przed laty doszło do tajemniczej i okrutnej zbrodni dokonanej na studentce. Po latach w tej samej miejscowości dochodzi do podobnego morderstwa. Sprawę prowadzi komisarz Trela (Andrzej Konopka), który - chcąc dotrzeć do prawdy - musi przełamać zmowę milczenia w miasteczku.
Widzowie, którzy oglądali pierwszy sezon „Detektywa”, wiedzą, że nie tylko gatunek kryminału z elementami thrillera, mystery i dramatu obyczajowego oraz motyw zbrodni przypominającej tajemniczy mord sprzed lat, jest zapożyczony z hitu HBO. Również sposób ukazania lasu i przyrody, małe miasteczko i małomiasteczkowi ludzie, powiązanie sprawy z motywami religijnymi (co widzimy w zwiastunie „Znaków”) oraz postać przekonanego o swoich wyjątkowych darach kaznodziei (w którego w „Znakach” wciela się Andrzej Mastalerz) mocno łączy serial „Znaki” z serialem „True Detective”. Do tego dochodzą jeszcze oprawa graficzna oraz zdjęcia, których zbieżność pozostawiamy Waszej ocenie:
Pierwsze zdjęcie: kadr z serialu „True Detective” HBO, drugie zdjęcie: kadr ze zwiastuna serialu „Znaki” AXN:
Pierwsze zdjęcie: kadr z serialu „True Detective” HBO, drugie zdjęcie: kadr ze zwiastuna serialu „Znaki” AXN:
Pierwsze zdjęcie: kadr z serialu „True Detective” HBO, drugie zdjęcie: materiały prasowe serialu „Znaki” AXN (fot. Gosia Stasiewicz):
Pierwsze zdjęcie: kadr z serialu „True Detective” HBO, drugie zdjęcie: materiały prasowe serialu „Znaki” AXN (fot. Gosia Stasiewicz):
Pierwsze zdjęcie: kadr z serialu „True Detective” HBO, drugie zdjęcie: materiały prasowe serialu „Znaki” AXN (fot. Gosia Stasiewicz):
Komentarz agencji kreatywnej na temat podobieństwa plakatu „Znaków” do „True Detective”
O komentarz poprosiliśmy producenta serialu, który przekazał temat twórcom oprawy graficznej. Agencja Change Serviceplan, która przygotowała plakaty polskiego serialu „Znaki”, odpowiedziała nam w następujący sposób:
Plakat został stworzony przez Dominika Przerwę i Marcina Nowakowskiego - team kreatywny, pracujący dla agencji Change Serviceplan.
Nawiązując do tematu True Detective, który jest bardzo dobrym serialem (sezon 1), ale nie był naszą inspiracją - technika double exposure jest obecnie bardzo popularna i chętnie wykorzystywana przez projektantów - również tych pracujących dla branży rozrywkowej. Przykładów plakatów serialowych i filmowych wykonanych w tej lub zbliżonej technice jest na świecie znacznie więcej (nie szukając daleko, plakat do ostatniej części „Mission: Impossible” również wykorzystuje technikę double exposure).
Główną inspiracją dla naszych projektów był klimat serialu - mroczny, gęsty, nasycony nieco mistyczną i bardzo polską atmosferą. Dlatego też podczas prac nad projektem sięgnęliśmy do przepastnych zasobów polskiej szkoły plakatu. Tacy twórcy jak Górka czy Młodożeniec zawsze operowali mocnymi symbolami i metaforami. Naszym zamierzeniem była próba odwzorowania siły z jaką oddziaływały polskie plakaty z czasów ich świetności, ale podanej we współczesnej odsłonie.
Problem tkwi w tym, że nie chodzi jedynie o technikę „double exposure”, lecz także o wiele innych elementów występujących na materiałach promujących oba seriale - począwszy od kolorystyki, przez ustawienie postaci, po motyw powyginanych, suchych gałęzi (tak charakterystyczny dla serialu „True Detective”). Zresztą porównajcie sami (powyżej plakat serialu „Znaki” AXN, poniżej plakat i kadry z serialu „True Detective” HBO):
Jako bonus dołączamy zwiastuny obydwu seriali:
„Znaki” - kiedy premiera?
Reżyserami serialu „Znaki” są Jakub Miszczak i Marcin Ziębiński. Za scenariusz odpowiadają Paulina Murawska, Błażej Przygodzki i Wojciech Miłoszewski. Serial ma składać się z 8 epizodów. W obsadzie, prócz Konopki i Mastalerza, zobaczymy: Helenę Sujecką, Małgorzatę Hajewską-Krzysztofik, Helenę Englert, Mirosława Kropielnickiego, Mariusza Ostrowskiego, Rafała Cieszyńskiego i Magdalenę Żak. Za produkcję odpowiada ATM Grupa.
Premiera serialu „Znaki” na antenie AXN Polska odbędzie się 10 października 2018 roku.
Oceń artykuł