Fiat 124 Spider – bliźniaczy model Mazdy MX-5

Z okazji 50-lecia 124 Spider, Fiat pokazał następce tego modelu na targach motoryzacyjnych w Los Angeles. Oryginalny Fiat 124 Sport Spider został zaprojektowany przez Pininfarinę. Ostatnie egzemplarze tego modelu wyjechały z fabryki w 1985 roku. Po ponad 30 latach od zakończenia produkcji, Włosi zaprezentowali opracowaną na platformie Mazdy MX-5, najnowszą generację tego auta.
Producent zapewnia, że nie ograniczył się wyłącznie do zmiany znaczka – zmienili nadwozie auta, inżynieryjnie dopracowali niektóre z elementów, dzięki czemu podobno nowy Fiat 124 Spider oferuje niepowtarzalne, włoskie prowadzenie. Olivier Francois, szef marki Fiat (FCA Global), uważa, że to idealny moment do wskrzeszenia starego modelu:
Nie ma lepszego sposobu na świętowanie 50-lecia Fiata 124, niż po prostu przywrócić ikonicznego roadstera z powrotem do życia, łącząc włoski styl współczesny z tym retro oraz nowoczesną technologię. Poszerzamy swoją gamę o kolejny nowy model, który z pewnością zapewni przyszłym właścicielom dużo frajdy z jazdy.
O ile z zewnątrz można przypuszczać, że ten model ma co nieco wspólnego z oryginalnością, o tyle wnętrze dla wszystkich tych, którzy widzieli kokpit nowej MX-5, wygląda dość... komicznie. Kokpit przywodzi na myśl pewien niszowy (na szczęście) trend polegający na podmianie oryginalnych znaczków na znaki towarowe marki kojarzącej się z prestiżowymi produktami (w motoryzacji np. Porsche, Ferrari, Aston Martin). W tym wypadku zaś, posiadanie Fiata zamiast Mazdy zdaje się być degradacją, a nie awansem.
Poza identycznym wnętrzem, do dyspozycji kierowcy będzie dokładnie ten sam system multimedialny, co w MX-5. Znaczące różnice odnotujemy z kolei po otwarciu maski.
A tam – zamiast znanych z Mazdy silników o pojemności 1.5 l (131 KM) lub 2.0 (160 KM), znajdziemy jednostkę znaną z Abartha 500, czyli 1.4 l o mocy 140 KM i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który trafia na tylne koła za pośrednictwem ręcznej lub automatycznej przekładni.
Mały roadster ze znaczkiem Fiata dostępny będzie w dwóch wersjach wyposażenia – podstawowy Classica i bogatszy Lusso. Nadwozie może zostać polakierowanie na jeden z 6 kolorów. W palecie znalazły się: czerwony Rosso Passione, biały Bianco Gelato, czarny metalik Nero Cinema, szary metalik Grigio Argento, ciemny szary metalik Grigio Moda i brązowy metalik Bronzo Magnetico.
Inauguracyjna edycja 124 Spider w Los Angeles będzie limitowana do 124 egzemplarzy oferowanych w wyposażeniu Prima Edizione Lusso w ekskluzywnym niebieskim kolorze nadwozia Azzuro Italia.
Oceń artykuł