Magazyn dla nastolatków „Bravo” znika z polskiego rynku

Maciej Koprowicz
28.12.2017 13:38
Magazyn dla nastolatków „Bravo” znika z polskiego rynku Fot. Facebook

Kończy się epoka fotostory i plakatów celebrytów. Ostatni numer słynnego czasopisma dla nastolatków ukazał się 27 grudnia 2017.

Wydawnictwo Bauer podjęło decyzję o zakończeniu wydawania dwutygodnika dla młodzieży „Bravo”. Przyczyną zamknięcia tytułu była gwałtownie spadająca sprzedaż. Portal Business Insider Polska wyliczył, że od 2007 roku zmniejszyła się ona z ponad 249 tysięcy egzemplarzy do zaledwie 24,5 tysiąca. Ostatnie numery kosztowały 2,99 zł i liczyły 40 stron. 

W dobie internetu kolorowa prasa dla młodzieży straciła rację bytu. W 2016 roku z rynku zniknęły także inne popularne na początku XXI wieku pisma Bauera, takie jak „Twist”, „Fun Club” czy wariacja „Bravo”, „Bravo Girl”.

Wydawca napisał w oficjalnym oświadczeniu: 

27 grudnia ukazał się ostatni numer dwutygodnika „Bravo”. Decyzja Wydawcy związana jest z jednej strony ze zmianami preferencji i sposobu konsumpcji mediów grupy docelowej, a z drugiej strony ze strategią opartą na dywersyfikacji segmentu poprzez wprowadzanie tematycznie profilowanych magazynów („Tube News”) i wydań specjalnych („Bravo Sport poleca: Białoczerwoni!”).

„Bravo Polska” działał w oparciu o format wywodzący się z Niemiec. Czasopismo o popkulturze i życiu nastolatków, wypełnione kolorowymi fotosami gwiazd i plakatami było obiektem pożądania wszystkich młodych Polaków, a w oczach wielu – oknem na Zachód. Do 1991 roku docierało do Polski nieoficjalnymi kanałami, ale w październiku 1991 ukazał się pierwszy numer polskiej edycji magazynu.

„Bravo” bardzo mocno zapisało się w historii polskiej kultury popularnej. Było dla młodych ludzi nieocenionym źródłem informacji o muzyce pop, hip-hopie i rocku. To właśnie ten magazyn w dużej mierze wylansował w Polsce nu metal – popularność takich zespołów, jak Linkin Park, Limp Bizkit, Korn czy Slipknot przypadła na złote czasy pisma, na przełomie XX i XXI wieku.

„Bravo” dostarczał też informacji ze świata filmu i telewizji. Stałymi elementami magazynu były plakaty gwiazd, kącik dotyczący zdrowia nastolatków (z pionierskimi na naszym gruncie poradami psychologicznymi i seksuologicznymi) oraz rubryki rozrywkowe, z psychotestami i kultowym komiksem „Fotostory” na czele.

Maciej Koprowicz Redaktor antyradia
CZYTAJ TAKŻE
Logo 18plus

Ta strona zawiera treści przeznaczone tylko dla dorosłych jeżeli nie masz ukończonych 18 lat, nie powinieneś jej oglądać.