Co warto wiedzieć o The Exploited, GBH i The Casualties?

Maciej Daszuta
13.10.2016 13:33
|north Fot. materiały prasowe

19 listopada 2016 roku w krakowskim klubie Kwadrat zagrają światowe legendy punk rocka. Koncert odbędzie się z powodu 25-lecia Galicja Productions.

Podczas krakowskiego występu usłyszymy przekrojowy zestaw szlagierów kapel, które na scenie są obecne od wielu dekad i mimo nieubłaganie upływającego czasu, wciąż wzbudzają zachwyt wśród fanów szybkiego, ulicznego punk rocka.

Seks i przemoc po szkocku - legenda The Exploited

Zespół powstał w 1979 roku w Edynburgu i założył go Wattie Buchan, który do dziś pozostaje liderem formacji. Przed założeniem The Exploited był żołnierzem, o czym opowiada utwór „Army Life” z debiutu Szkotów. Muzyka kapeli od początku była silnie związana z brytyjską klasą robotniczą i jej niezadowoleniem z rządzących wtedy krajem konserwatystów, na czele z „żelazną damą” - Margaret Thatcher. Pomimo ataku serca w 2014 roku frontman Wattie Buchan wciąż potrafi rozniecić chęć do rewolucji i zamieszek w sercach uczestników koncertów grupy.

Na podstawie utworu „UK82” z drugiej płyty The Exploited „Troops of Tomorrow” nazwano cały ruch, związany z drugą falą punk rocka (w odróżnieniu od pierwszej fali - „UK77”, która rozpoczęła się w 1977 roku). Jego celem był renesans punkrockowych idei, które według mediów oraz wielu fanów umarły wraz z tragiczną śmiercią basisty Sex Pistols, Sida Viciousa.

Debiutancki album Szkotów z 1981 roku przedstawia na okładce dziecko w koszulce z nadrukiem gazety, której nagłówek głosi „Sid Vicious is dead”. Dziecko to stoi na tle ściany z charakterystycznym napisem „Punks not dead”, który po latach stał się najbardziej rozpoznawalnym sloganem sceny punkrockowej. Płyta zatytułowana właśnie „Punks Not Dead” była protestem wobec postawy innych muzyków, którzy porzucali w tamtym czasie granie tej prostej i nośnej muzyki na rzecz bardziej eksperymentalnych gatunków, takich jak New Wave czy Post-Punk. Była także ripostą na utwór „Punk is Dead”, nagrany jeszcze w 1978 roku przez słynący z podejścia DIY (od ang. „do it yourself” - zrób to sam) zespół Crass.

Od czasu wydania debiutanckiego krążka, który dotarł na dwudzieste miejsce angielskiej listy przebojów, The Exploited wydał jeszcze siedem studyjnych albumów, na których znalazł się zarówno hardcore punk, Oi!, jak i thrash metal czy crossover. Kolejne wydawnictwa zespołu odcisnęły ogromne piętno nie tylko na odradzającej się wtedy w skrajnej, jeszcze bardziej buntowniczej formie scenie punkowej, ale także wydatnie przyłożyły się do powstania thrash metalu, a prosta konstrukcja utworów i wykrzykiwane refreny stały się też inspiracją dla kapel skinheadowskich.

Pomimo tego, że wielu odrzucało (i wciąż odrzuca) The Exploited ze względu na kreskówkowy image punkowca z półmetrowym irokezem, robotnicza młodzież nie miała wątpliwości, że muzyka ta jest przepełniona elementami, których zaczęło brakować kapelom pierwszej fali punk rocka - od 1977 roku część z nich zdążyła odnieść sukces i stopniowo łagodziła swoje brzmienie. The Exploited wciąż grał prostacko, mocno i szybko, nie żałował nośnych okrzyków oraz wszechobecnego, harcującego basu, a Wattie Buchan nigdy nie przebierał w słowach, niezależnie czy śpiewał o systemie, policji, seksie czy nierównościach społecznych.

The Exploited jest dziś ucieleśnieniem tego, co wyobraża sobie przeciętny człowiek, gdy słyszy słowa „punk rock”, a wpływ Szkotów na szybkie odmiany muzyki jest niekwestionowany. W 1993 roku Slayer wspólnie z Ice-T oddali hołd zespołowi na ścieżce dźwiękowej do filmu „Sądna noc”, nagrywając covery utworów z drugiej płyty The Exploited - „War”, „Disorder” oraz „UK82”, którego tytuł zmieniono na „LA92”.

Zespół odwiedzi Polskę po raz kolejny, a jego poprzednie koncerty były określane przez fanów jako niesamowite doświadczenie, którego powinien doznać każdy fan punk rocka.

Ciężkie uszkodzenie ciała - GBH

O ile wiele kapel zmienia swój skład częściej niż skarpetki, o tyle członkowie GBH ostatni raz zmienili się w 1994 roku, kiedy do zespołu dołączył najnowszy jego członek, perkusista Scott Preece. Pozostali muzycy grają w kapeli nieprzerwanie już od 1978 roku. Zespół z Birmingham był do 1984 roku znany jako Charged GBH (z ang. oskarżony) i podobnie jak The Exploited budował fundamenty brytyjskiego ulicznego punk rocka.

Ich debiutancki album „City Baby Attacked by Rats” z 1982 roku dotarł na 17 miejsce listy przebojów i zawierał krytykę brytyjskiej oraz europejskiej kultury. Tematyka tekstów poruszała między innymi przemoc, makabrę, ateizm i nihilizm, a wszystko to okraszone było charakterystycznym, groteskowym humorem. Muzycznie album był szybki i głośny, a ledwie kilka utworów trwało dłużej niż 3 minuty. Rok późniejsze „City Baby's Revenge” powtórzyło sukces wcześniejszego wydawnictwa oraz zaowocowało dużą trasą po USA i Europie, a także festiwalowymi występami u boku między innymi The Exploited.

Przez cały okres swojej działalności GBH pozostał wierny brzmieniom ruchu „UK82”, choć eksperymentowali także z metalem. Na albumie „Church of the Truly Warped” z 1992 roku słychać wpływy speed metalu, jednak od tego czasu zespół przywrócił brzmienie bliższe oryginalnemu, znanemu z kapel drugiej fali punk rocka. Podobnie jak The Exploited, GBH miało ogromny wpływ na thrash metal, a wśród punkowców są uważani za legendę. Jeśli chodzi o thrash metal, Slayer przerobił utwór Sick Boy z „City Baby's Revenge”, natomiast świętej pamięci Cliff Burton, basista Metalliki nierzadko bywał widziany w koszulce GBH.

Powrót do korzeni - The Casualties

Uliczny punk z Nowego Jorku założony między innymi przez Jorge Herrera, który dziś jest jedynym członkiem grupy, który pamięta ich początki w 1990 roku. Pozostali członkowie również grają w The Casualties od wielu lat, a ostatnia rotacja w składzie miała miejsce w 1998 roku, kiedy do zespołu dołączył basista Rick Lopez.

Celem powstania The Casualties był powrót do złotej ery ulicznego punk rocka i gra w stylu gwiazd krakowskiego koncertu, The Exploited i GBH. Członkowie zespołu uważali wtedy, że szczery punk rock zniknął całkowicie około 1985 roku.

Po wydaniu kilku mini-albumów, The Casualties został w 1996 roku pierwszą kapelą ze Stanów Zjednoczonych, która została zaproszona na londyński festiwal „Holidays in the Sun” (nazwa zaczerpnięta od tytułu kawałka Sex Pistols), a w 1997 roku wydali nakładem Tribal War Records debiutancki krążek o tytule „For the Punx”. Od tego czasu wydali dziesięć albumów, a ostatni z nich, „Chaos Sound” ukazał się 22 stycznia 2016 roku.

Wybieracie się na krakowski koncert legend punk rocka?

Maciej Daszuta Redaktor antyradia
CZYTAJ TAKŻE
Logo 18plus

Ta strona zawiera treści przeznaczone tylko dla dorosłych jeżeli nie masz ukończonych 18 lat, nie powinieneś jej oglądać.