01.12.2016 09:25

Samochód roku 2016 według Top Gear

Dziennikarze i czytelnicy wyłonili ich zdaniem najlepszy samochód 2016 roku. W obu przypadkach wybór padł dokładnie na ten sam model. Mowa o Alfie Romeo Giulii w topowej odmianie Quadrifoglio.

foto: materiały prasowe

Włoskie auto ma sporo argumentów pod maską. Jest ich dokładnie 510. Właśnie tyle koni mechanicznych przy 6500 obr./min rozwija 2,9-litrowa jednostka V6 opracowana przy współpracy z Ferrari. Maksymalny moment obrotowy w wysokości 600 Nm dostępny jest w zakresie 2500-5000 obr./min i przekazywany na tylne koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni ręcznej lub automatu o 8 przełożeniach. Sprint od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 3,9 sekundy. Producent obiecuje prędkość maksymalną rzędu 307 km/h.

Samochód został opracowany od czystej kartki papieru i jest pierwszym wielkoseryjnym modelem Alfy Romeo. Oparto go na platformie modularnej Giorgio, którą dostosowano do napędu tylnego lub na cztery koła. Najostrzejszy wariant to istne dzieło inżynieryjne. Jednostkę wykonano z lekkiego materiału, wyposażono między innymi w zmienne fazy rozrządu, układ twin turbo, bezpośredni wtrysk paliwa, a także system odłączający cylindry podczas pracy przy niewielkim obciążeniu.

Zadbano także o odpowiednią aerodynamikę. Zamontowany pod przednim zderzakiem ruchomy splitter jest w stanie zapewnić dodatkowe 100 kilogramów docisku przy wysokich prędkościach. O trakcję z kolei dba układ żonglujący momentem obrotowym między lewym a prawym kołem. Do tego Włosi szczycą się, że Giulia ma najbardziej bezpośredni układ kierowniczy w segmencie. Imponuje również jej niewielka masa własna, wyrażana w 1524 kilogramach.

O ile wszystkie te jakże imponujące parametry mogą przyprawiać o szybsze bicie serca, to istnym dowodem na kunszt inżynierów jest czas przejazdu długiej pętli Nurburgringu. Giulia QV zdołała pokonać 20,8-kilometrowy odcinek w zaledwie 7 minut i 32 sekundy, a to rewiry zarezerwowane dla ścisłej elity. To szybciej od Porsche 911 GT3 RS 997 po liftingu, Koenigsegga CCR, Nissana GT-R 2011 i Lexusa LFA.

Nic więc dziwnego, że dziennikarze Top Gear zgodnie doszli do takiego werdyktu:

"

Giulia to nowoczesny i zaawansowany technologicznie samochód, oferujący pod pięknym nadwoziem wydajny silnik oraz dobre właściwości jezdne. To jest właśnie to, czego byśmy oczekiwali od Alfy. "

„Kropką nad i” jest praktyczność. Jak obiecuje producent, Alfą Romeo wygodnie może podróżować do 5 osób, a na ich bagaże wygospodarowano 480 litrów przestrzeni w kufrze.

Ceny na polskim rynku za topową odmianę Giulii QV trzeba zapłacić od 359 000 zł za wariant z ręczną przekładnią. Za opcjonalną przekładnię automatyczną przyjdzie nam zapłacić dodatkowe 10 000 zł.

komentarze
Tagi: #Alfa #News