27.10.2016 10:04

UKE sprawdziło u kogo przepłacacie za internet

Urząd Komunikacji Elektronicznej prześwietlił oferty stacjonarnego dostępu do internetu największych polskich operatorów telekomunikacyjnych. Jak się okazało, można przepłacić nawet siedmiokrotnie.

UKE sprawdziło u kogo przepłacacie za internet
foto: materiały prasowe

Pod lupą UKE znalazły się łącza ogólnopolskich dostawców mogących pochwalić się największą liczną obsługiwanych klientów. Sprawdzono zarówno najwolniejsze przepustowości (przy czym tutaj okazało się, że na rynku panuje monopol – tylko jeden operator oferuje dostęp do internetu z przepływnością 2 Mbps), jak i łącza oferujące powyżej 100 Mbps.

Zbadano oferty następujących dostawców internetu stacjonarnego:

  • Orange Polska S.A.
  • UPC Polska Sp. z o.o.
  • Netia S.A. (łącznie z operatorami Telefonia Dialog Sp. z o.o. oraz Internetia Sp. z o.o.)
  • Vectra S.A.
  • Multimedia Polska S.A. (łącznie z operatorem Multimedia Polska – Południe S.A.)
  • Inea S.A.
  • Toya S.A.

Urząd Komunikacji Elektronicznej pokazał, że najszybciej przybywa klientów decydujących się na najszybsze połączenia – liczba abonentów tych opcji wzrosła dwukrotnie przy porównaniu roku 2014 z 2015.

foto: UKE

W zestawieniu UKE uwzględniono ceny mające być rzeczywistym średnim miesięcznym kosztem ponoszonym przez użytkownika internetu stacjonarnego u danego operatora. Aby obliczyć tę wartość, uwzględniono wszystkie opłaty stałe (abonament, koszt utrzymania łącza) i jednorazowe (opłata instalacyjna, koszt aktywacji, cena oferowanego modemu), a następnie podzielono uzyskaną kwotę przez liczbę miesięcy, na jaką zawierana jest umowa.

Lista zasad, którymi kierował się zespół UKE, jest dość długa:

  • uwzględnione zostały jedynie oferty kierowane do nowych abonentów
  • w analizie nie uwzględniono pakietów (usług wiązanych)
  • przeanalizowane zostały tylko oferty z umową na czas określony (umowy na 6, 12, 18, 24 lub 30 miesięcy)
  • brane pod uwagę były oferty promocyjne, a także rabaty obniżające cenę za usługę (m.in. rabat za fakturę elektroniczną)
  • średni miesięczny koszt korzystania z usługi uwzględnia opłaty jednorazowe konieczne do korzystania z usługi (np. opłata aktywacyjna, opłata za modem)
  • w przypadku usługi świadczonej na łączach Orange doliczone zostały dodatkowe comiesięczne opłaty za utrzymanie łącza
  • uwzględnione zostały jedynie oferty ogólnopolskie. Promocje regionalne zostały wykluczone z prowadzonej analizy

W sumie UKE przeanalizowało 198 ofert stacjonarnego dostępu do internetu – dane pochodzą z 17 sierpnia 2016 roku. Jak się okazało, rozpiętość cenowa jest dość duża – w skrajnych przypadkach najtańsza opcja dostępu do sieci u jednego operatora jest wyższa od kosztów, jakie trzeba zapłacić za najszybsze łącze u innego podmiotu.

Przedział cenowy został pokazany na tym wykresie:

foto: UKE

Jak prezentują się oferty w poszczególnych przedziałach przepustowości łącz? Szczegółowe wykresy znajdują się na następnej stronie.

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Internet