07.02.2017 09:45

Średni wiek i przebieg aut w polskich miastach

Jak wynika z analizy porównywarki OC/AC mfind, najnowsze samochody z najmniejszym przebiegiem kilometrów poruszają się po drogach w Warszawie. Odwrotnie jest w Szczecinie, Gorzowie Wielkopolskim i Lublinie.

Średni wiek i przebieg aut w polskich miastach
foto: materiały prasowe

Co i tak nie zmienia faktu, że średni wiek i przebieg auta nie należy do najmniejszych. Nawet w najlepiej prezentującej się w zestawieniu Warszawie samochody mają statystycznie po 12 lat i 163 000 kilometrów na liczniku. Nieco starszymi pojazdami poruszają się mieszkańcy Kielc, Katowic, Krakowa, Poznania i Gdańska – przeciętnie mają po 13 lat. Relatywnie niskie przebiegi mają auta należące do osób pochodzących z Poznania, Katowic, Rzeszowa, Krakowa i Bydgoszczy – od 173 000 do 175 000 km.

Samochodami o najgorszej kondycji – przynajmniej w teorii – dysponują mieszkańcy Szczecina. Pojazdy mają średnio 14 lat i 212 000 km przebiegu. Przy czym ten pierwszy rezultat jest tożsamy dla większości miast wojewódzkich, przynajmniej po uwzględnieniu aut z wykupionymi polisami OC.

Same dane zostały wyliczone na podstawie danych z ponad 150 000 kalkulacji wykonanych w kalkulatorze OC/AC mfind, o czym wspomniał Bartosz Salwiński, współzałożyciel porównywarki:

"

Z naszej analizy wynika, że po Polsce jeżdżą głównie starsze, kilkunastoletnie auta ze sporym przebiegiem. Takie samochody często są w gorszym stanie technicznym i nie mają nowoczesnych zabezpieczeń, takich jak np. kurtyny powietrzne czy wspomaganie kierowcy w sytuacji zagrożenia. Ma to wpływ m.in. na dużą i ciągle rosnącą liczbę wypadków na drogach oraz zatrważającą liczbę ofiar śmiertelnych tych kolizji. Taki stan rzeczy jest jedną z przyczyn wzrostu cen OC, ponieważ ubezpieczyciele wyliczają ryzyko w dużej mierze na podstawie statystyk wypadkowych. "

To mniej więcej pokrywa się z wynikami analizy AAA Auto przeprowadzonych na podstawie ogłoszeń w portalach motoryzacyjnych, które miały odzwierciedlać realną sytuację rynkową. Potwierdza to także struktura sprzedaży w Polsce – najczęściej wystawiane auta na sprzedaż cieszą się po prostu największą popularnością. Handlarze starają się na nich ugrać jak najwięcej, sprowadzając najchętniej kupowane modele do Polski. Średni wiek pojazdów oferowanych na portalach ogłoszeniowych wynosi 12 lat, podczas gdy u Czechów i Słowaków najwięcej znajdziemy aut w wieku 9-10 lat. Idąc za ciosem, średnia wartość wystawianych na sprzedaż samochodów w Polsce to 21 000 zł, a u naszych sąsiadów około 25 000 zł.

Za źródło może posłużyć również raport instytutu badań rynku motoryzacyjnego Samar, z którego wynika, że średni wiek używanego auta sprowadzonego do Polski wynosił około 11 lat i 7 miesięcy.

Z kolei z badania „AUTOwybory Polaków” dotyczące najważniejszych czynników branych pod uwagę przy zakupie samochodu zrealizował Exact Systems S.A. na zlecenie instytutu Millward Brown, wynika, że dla mieszkańców kraju nad Wisłą najistotniejsze są ekonomiczność, niskie spalanie i tani serwis.

Eksperci w 2016 roku sugerowali, że zwiększony popyt na auta używane był w sporej mierze spowodowany programem 500+ – nie brakowało bowiem rodzin przeznaczających część z tych środków na zakup pojazdu.

Tagi: #News