Pogoda
16.06.2020 10:42

Gra komputerowa przeszła testy kliniczne i została lekiem. Będzie dostępna na receptę

5 różnych badań klinicznych, w tym jedno opublikowane w prestiżowym czasopiśmie „Lancet”, potwierdziło skuteczność gry EndeavorRX w łagodzeniu objawów ADHD. Dzieci, które regularnie grały w tytuł, nie wykazywały mierzalnego deficytu uwagi.

nastolatek grający w gry
foto: Shutterstock

Badania nad skutecznością stworzonej specjalnie z myślą o dzieciach cierpiących na ADHD trwały łącznie ponad 7 lat. W tym czasie przyglądano się 600 nastolatkom, sprawdzając dokładnie czy kontakt z EndeavorRX wpływa na przebieg choroby.

Jak wynika z podsumowania jednego z badań, opublikowanego w czasopiśmie naukowym „Lancet”, 1/3 dzieci poddanych nowatorskiemu leczeniu przez grę komputerową nie wykazywała deficytu uwagi w okresie kontrolnym.

Nie wiecie w co pograć ze swoim dzieckiem? Oto 10 najlepszych gier dla najmłodszych
Nie wiecie w co pograć ze swoim dzieckiem? Oto 10 najlepszych gier dla najmłodszych
Przeczytaj także Nie wiecie w co pograć ze swoim dzieckiem? Oto 10 najlepszych gier dla najmłodszych

FDA, amerykańska agencja zajmująca się kontrolowaniem rynku wyrobów medycznych i dbaniem o to, żeby były one skuteczne i bezpieczne dla zdrowia, zdecydowała się uznać grę EndeavorRX jako lek na ADHD. Oprogramowanie ma być dostępne na receptę i ma być stosowane zgodnie ze wskazówkami lekarza.

Gra oficjalne uznana lekiem na ADHD. Będzie dostępna na receptę

EndeavorRX to dzieło Akili Interactive. Gra jest rozwijana od kilku lat, pierwsze badania kliniczne mające sprawdzić jej skuteczność zaczęły się w 2016 roku.

W ramach testów część badanych dzieci grała w grę 25 minut dziennie przez 5 dni w tygodniu. Po miesiącu sprawdzono, jak gracze zachowują się w porównaniu do grupy kontrolnej, która z tytułem nie miała styczności.

gra_lek_02

Okazało się, że gracze mieli mniejsze problemy z koncentracją uwagi, byli też w stanie dłużej skupiać się na jednym zagadnieniu. Znaczącą poprawę stwierdzono u 1/3 grających w EndeavorRX dzieci, co przekonało FDA do zatwierdzenia gry jako leku.

W badaniu można także przeczytać o niepożądanych efektach ubocznych dawkowania gry, obejmujących 9,3% badanych. Najczęściej dochodziło do pojawiania się frustracji, bólów głowy, emocjonalnych reakcji, nudności, zawrotów głowy i agresji.

Zobacz także: Quiz: Ile kultowych ośmiobitowych gier pamiętasz?

Co myślicie o grach jako lekach?