Limitowany do 50 sztuk McLaren 650 S Spider Can-Am

McLaren zaprezentował najnowszą, limitowaną edycję 650S Spider – Can-Am. To hołd z okazji serii wyścigowej Can-Am (The Canadian American Challenge Cup).
Powstanie tylko 50 egzemplarzy. Limitowany McLaren ma chowany, sztywny dach wykonany z włókna węglowego. Z tego materiału powstały również maska, hamulec pneumatyczny, środkowa część tylnego zderzaka i czarne progi przy drzwiach. Wyprodukowane z lekkich stopów metali felgi w ciemnym kolorze ze srebrnymi obwódkami inspirowane są samochodami wyścigowymi z lat 60. Okalają je opony Pirelli P Zero Corsa.
Przedni zderzak przeprojektowano tak, by zapewniał maksymalnie duży docisk na przedniej osi. Producent obiecuje, że nowy układ wydechowy z poczwórnymi końcówkami wykonanymi z nierdzewnej stali wydobywa z siebie wyjątkowe dźwięki.
McLaren 650S Can-Am oferowany będzie w trzech kolorach nadwozia – czerwony Mars (jak na zdjeciach), pomarańczowy Papaya Shark i czarny Onyx. Przyszli właściciele będą mogli wybrać jedną z wielu barw wyścigowych z historycznych serii Can-Am.
Nie wprowadzono żadnych zmian w centralnie umieszczonym silniku o pojemności 3.8 litra. To potężne V8 wciąż produkuje 650 KM i 678 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Sprint do 100 km/h zajmuje równo 3 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 329 km/h.
Ceny limitowanego McLarena 650S Can-Am rozpoczynają się od 255 850 funtów (około 1 460 000 zł). Pierwsze egzemplarze trafią do właścicieli już wiosną 2016 roku, czyli dokładnie 50 lat od pierwszego wyścigu w Mont Tremblant w Kanadzie.
Historia Canadian American Challenge Cup
Wszyscy fani określają tę serię wyścigów po prostu jako „Can-Am”. Jej organizatorem był SCCA (Amerykański Klub Samochodów Sportowych). Zawody odbywały się w latach 1966-1974 oraz 1977-1986.
To była jedna z najbardziej spektakularnych serii wyścigowych wszech czasów. Startujące w niej samochody cechowała niebywała szybkość, a wszystko to kosztem bezpieczeństwa. Organizatorzy zdaje się, że nie słyszeli o czymś takim jak restrykcje. Nie określono w zasadach minimalnej wagi samochodu, jakichkolwiek wymogów silnika, aerodynamiki. Dzięki temu silniki startujących bolidów produkowały ponad 900 KM i ważyły mniej niż 800 kg. Parametry były bardzo zbliżone do tych, którymi chełpi się dzisiejsza Formuła 1.
McLaren brał udział w inauguracyjnym wyścigu Can-Am w St Jovite w Kanadzie w 1966 roku. Brytyjski producent samochodów zdominował serię w latach 1967-1970. Niestety, założyciel firmy – Bruce McLaren – zginął podczas testu nowego modelu wyścigowego o nazwie M8D. Tragiczny w skutkach wypadek miał miejsce 2 lipca 1970 w Goodwood. Bruce miał wtenczas jedynie 32 lata. Pomimo tego dramatu, zespół kontynuował udział w wyścigach. W 1971 również Bruce McLaren Motor Racing sięgnął po zwycięstwo. Łącznie, zespół McLarena triumfował w aż 43 rundach.
Warto powracać do tak chlubnej historii!
Oceń artykuł