Niezbędnik Black Friday. UOKiK przygotowuje kupujących na Czarny Piątek 2019

Urząd Ochrony Konkrecji i Konsumentów zapowiada dokładne monitorowanie ofert sklepów na Czarny Piątek. UOKiK przypomina także wszystkich zamierzającym kupować na festiwalu promocji, jakie przysługują im prawa.
Black Friday 2019 wypada w piątek 29 listopada. Na ten dzień z niecierpliwością czekają kupujący liczący na zakupienie potrzebnych im sprzętów ze znaczną obniżką.
Czarny Piątek to także dzień wyczekiwany przez sklepy przygotowujące się na rekordowe utargi. Nie wszystkie z nich jednak podchodzą do tematu wyprzedaży fair, o czym ostrzega lojalnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Do najczęstszych „grzechów” sprzedawców należy podnoszenie cen przed Czarnym Piątkiem, tak by na Black Friday móc pokazać ich obcięcie. Zdarza się czasami, że w takich „promocjach” produkty oferowane są drożej, niż w regularnej sprzedaży.
Gdy w 2018 roku w Czarny Piątek przestała działać historia cen w Ceneo, internauci szybko uznali to za spisek mający na celu utrudnienie sprawdzania, czy naprawdę ma się do czynienia z okazją.
UOKiK będzie pilnował okazji w czasie Czarnego Piątku 2019, przygotował także dla kupujących niezbędnik przedstawiających ich prawa.
Black Friday 2019: niezbędnik UOKiK dla kupujących
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega, że promocja promocji nierówna. Dodaje przy tym, że warto wiedzieć, do czego zobowiązani są sprzedawcy i jakie w związku z tym ma się prawa.
Niezbędnik podzielona na dwie części. Pierwszy zestawy pytań i odpowiedzi dotyczy okazji zakupionych stacjonarnie:
- Czy mogę reklamować towar?
- Tak, jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Chyba, że towar został przeceniony ze względu na wadę i jest to wyraźnie powiedziane – takiej wady reklamować nie możesz.
- Czego mogę żądać przy reklamacji?
- Możesz żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu.
- Czy mogę zwrócić produkt?
- Możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki. Warto spytać o to przed zakupem.
- A jeśli przy kasie cena okaże się wyższa, niż na wywieszce albo metce?
- Masz prawo kupić towar w korzystniejszej dla Ciebie cenie.
UOKiK ma także porady dla osób robiących zakupy przez internet:
- Czy muszę sprawdzić przesyłkę przy kurierze?
- Jeżeli widzisz, że opakowanie jest uszkodzone, to otwórz je przy kurierze i w razie potrzeby spisz z nim protokół. Jeżeli nie chcesz lub nie możesz sprawdzić paczki w obecności kuriera, to otwierając ją, zrób zdjęcia i nagraj film.
- Towar został uszkodzony w czasie przesyłki, kto ponosi za to odpowiedzialność?
- Jeżeli kurier został wybrany przez sprzedawcę, odpowiedzialność ponosi sklep internetowy.
- W jakim terminie powinienem otrzymać zakupiony produkt?
- W ciągu 30 dni od daty zamówienia, termin obowiązuje we wszystkich krajach UE. Jeżeli się wydłuża możesz odstąpić od umowy.
- Czy mogę zwrócić przeceniony produkt?
- Masz na to 14 dni, towar nie powinien jednak nosić śladów użytkowania. Istnieją wyjątki od tej reguły np. towary wyprodukowane na specjalne zamówienie (biżuteria z grawerem dla Mamy Zosi), odpieczętowane płyty lub gry.
- Jak najbezpieczniej zapłacić?
- Płatność kartą kredytową jest najbezpieczniejszą formę zapłaty w innym kraju Unii Europejskiej. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), możesz zgłosić się do banku o wszczęcie procedury charge back.
Urząd zaprasza ponadto na bezpłatne porady, które można będzie zasięgnąć przez internet w czwartek 28 listopada 2019, w przeddzień Czarnego Piątku.
Zobacz także: Black Friday 2019 w PlayStation Store: Wiedźmin 3 GOTY, God of War i Red Dead Redemption 2 w świetnych cenach
Oceń artykuł