28.12.2017 13:38

Magazyn dla nastolatków „Bravo” znika z polskiego rynku

Kończy się epoka fotostory i plakatów celebrytów. Ostatni numer słynnego czasopisma dla nastolatków ukazał się 27 grudnia 2017.

Magazyn dla nastolatków „Bravo” znika z polskiego rynku
foto: Facebook

Wydawnictwo Bauer podjęło decyzję o zakończeniu wydawania dwutygodnika dla młodzieży „Bravo”. Przyczyną zamknięcia tytułu była gwałtownie spadająca sprzedaż. Portal Business Insider Polska wyliczył, że od 2007 roku zmniejszyła się ona z ponad 249 tysięcy egzemplarzy do zaledwie 24,5 tysiąca. Ostatnie numery kosztowały 2,99 zł i liczyły 40 stron. 

W dobie internetu kolorowa prasa dla młodzieży straciła rację bytu. W 2016 roku z rynku zniknęły także inne popularne na początku XXI wieku pisma Bauera, takie jak „Twist”, „Fun Club” czy wariacja „Bravo”, „Bravo Girl”.

Wydawca napisał w oficjalnym oświadczeniu: 

"

27 grudnia ukazał się ostatni numer dwutygodnika „Bravo”. Decyzja Wydawcy związana jest z jednej strony ze zmianami preferencji i sposobu konsumpcji mediów grupy docelowej, a z drugiej strony ze strategią opartą na dywersyfikacji segmentu poprzez wprowadzanie tematycznie profilowanych magazynów („Tube News”) i wydań specjalnych („Bravo Sport poleca: Białoczerwoni!”). "

„Bravo Polska” działał w oparciu o format wywodzący się z Niemiec. Czasopismo o popkulturze i życiu nastolatków, wypełnione kolorowymi fotosami gwiazd i plakatami było obiektem pożądania wszystkich młodych Polaków, a w oczach wielu – oknem na Zachód. Do 1991 roku docierało do Polski nieoficjalnymi kanałami, ale w październiku 1991 ukazał się pierwszy numer polskiej edycji magazynu.

„Bravo” bardzo mocno zapisało się w historii polskiej kultury popularnej. Było dla młodych ludzi nieocenionym źródłem informacji o muzyce pop, hip-hopie i rocku. To właśnie ten magazyn w dużej mierze wylansował w Polsce nu metal – popularność takich zespołów, jak Linkin Park, Limp Bizkit, Korn czy Slipknot przypadła na złote czasy pisma, na przełomie XX i XXI wieku.

„Bravo” dostarczał też informacji ze świata filmu i telewizji. Stałymi elementami magazynu były plakaty gwiazd, kącik dotyczący zdrowia nastolatków (z pionierskimi na naszym gruncie poradami psychologicznymi i seksuologicznymi) oraz rubryki rozrywkowe, z psychotestami i kultowym komiksem „Fotostory” na czele.

Maciej Koprowicz
Tagi: #Rock News