Brian Johnson pochwalił się swoim Jaguarem F-Type Project 7

Wokalista AC/DC bardzo lubi samochody, co udowodniał wielokrotnie – szczególnie podczas występu w Top Gear. Brian właśnie rozszerzył swoją kolekcję aut o Jaguara F-Type Project 7.
To nie byle pojazd – został opracowany przez specjalną dywizję Jaguara (Special Vehicle Operations) na bazie najbardziej sportowego samochodu w całej obecnej gamie producenta. Ta specjalna odmiana o nazwie Project 7 limitowana jest do 250 egzemplarzy. Auto zadebiutowało 26 czerwca 2014 roku podczas „Festiwalu Prędkości” w Goodwood.
Brian Johnson zachwyca się Project 7:
Kocham to auto. To porządny supersamochód. Mimo że jest piekielnie szybki, czuję się w nim bezpiecznie. Uwielbiam układ kierowniczy, prowadzenie, a te ceramiczne hamulce są niesamowite. Średnica tarcz jest tak duża jak felgi w moim wyścigowym Mini. Tylko posłuchajcie tego dźwięku silnika wydobywającego się z rur wydechowych. Kto potrzebuje radia, dysponując taką ścieżką dźwiękową?
O ponadprzeciętnych umiejętnościach prowadzenia samochodu przez wokalistę AC/DC świadczy wykręcony przez niego czas na torze Top Gear. Jadąc Chevroletem Lacetti, pokonał okrążenie w 1:45,9 minuty, ustanawiając jeden z najlepszych czasów. To niespełniony kierowca wyścigowy, o czym sam wspominał:
Jeśli ktoś by mnie – jako nastolatka – spytał kim chciałbym zostać w przyszłości, czy topowym kierowcą wyścigowym, czy liderem zespołu rock’n’rollowego, powiedziałbym że kierowcą. Zawsze wyobrażałem sobie, że będę Stirlingiem Mossem lub Grahamem Hillem.
Brian ma także inne doświadczenia torowe:
Raz ścigałem się Porsche, kiedy silnik samochodu przede mną wybuchł. Przejechałem przez ścianę dymu, mając całą szybę pokrytą w oleju i nic nie widziałem. W takim momencie zastanawiasz się, czy przeżyjesz. Dzisiaj uważam siebie za szczęśliwego faceta, ponieważ mogę realizować się zarówno na scenie, jak i spełniać swoje motoryzacyjne marzenia.
Jaguar F-Type Project 7
Sportowy F-Type w nadwoziu roadster został stworzony z okazji 60. rocznicy ikonicznego modelu D-Type, który trzykrotnie triumfował w Le Mans. Jaguar twierdzi, że to najszybszy, najmocniejszy i najbardziej potężny seryjny samochód, który kiedykolwiek wybudowali.
Napędzany jest 5-litrowym silnikiem V8 o mocy 575 KM i 680 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Odznacza się bardzo niską masą własną 1585 kg, którą udało się uzyskać dzięki wykorzystaniu aluminiowego nadwozia. To o 80 kg mniej w stosunku do F-Type V8S Roadster. Sprint od 0 do 100 km/h w tym aucie trwa zaledwie 3,9 s, a prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 300 km/h.
Moment obrotowy trafia na tylne koła za pośrednictwem 8-biegowej, dwusprzęgłowej przekładni automatycznej Quickshift, współpracującej z elektrycznym, aktywnym dyferencjałem EAD drugiej generacji. O skuteczne hamowanie dbają dostępne w standardzie ceramiczne hamulce o średnicy tarcz 398 mm z przodu i 380 mm z tyłu z zaciskami 6- i 4-tłoczkowymi. Oferują one wydajność, odporność na przegrzewanie oraz wytrzymałość. Układ hamulcowy wzorowo sprawdza się w ekstremalnych sytuacjach, dzięki zastosowaniu ceramiki.
Project 7 uzbrojono w aktywny układ wydechowy z poczwórnymi ceramicznymi końcówkami wykończonymi w matowym kolorze. System dzięki zastosowaniu elektronicznego zaworu bypassu jest w stanie otworzyć układ wydechowy, co skutkuje w swobodniejszym przepływie spalin i lepszej reakcji na gaz, którym towarzyszy zniewalający dźwięk. Nadkola tego samochodu wypełniają 20-calowe felgi, które mogą być okalane przez dostępne na zamówienie wyczynowe opony Continental ForceContact.
O trzymanie nadwozia w ryzach dba Jaguar Adaptive Dynamics, czyli system kontrolujący przechyły, pracę zawieszenia, modyfikujący nastawy amortyzatorów nawet do 500 razy na sekundę, w celu osiągnięcia maksymalnej stabilności w zakrętach. Sportowego charakteru dopełnia system wektorowej dystrybucji momentu obrotowego, który inteligentnie dohamowuje pojedyncze koła, ułatwiając podążanie za właściwym torem jazdy.
Auto w stosunku do bazowych wersji wyróżnia się nietuzinkową stylistyką, na którą składają się zmodyfikowane zderzaki, spojlery, boczne progi, dyfuzor oraz ustawiany tylny spojler karbonowy. To wszystko zapewnia przy prędkości 300 km/h o 177% większą siłę docisku niż w F-Type Roadster. Przednią szybę w tym aucie obniżono o 114 mm, a całe nadwozie o 30,5 mm. Karoserię pokrywa lakier o nazwie „brytyjska zieleń wyścigowa”.
Produkowanym na masową skalę, najbardziej zbliżonym samochodem do tej limitowanej wersji jest obecnie Jaguar F-Type SVR Roadster.
Oceń artykuł