Kierowcy mają tylko 2 tygodnie. Grozi niemal 100 tys. złotych kary

AKTUALIZACJA 20.08.2026 06.06.2025 09:58
AKTUALIZACJA 20.08.2026 06.06.2025 09:58

Kupujesz używane auto? Pamiętaj o deklaracji PCC-3 i uniknij kary sięgającej nawet do 93 320 złotych. Sprawdź, jak dopełnić formalności bez stresu.

Rodzina kupuje używany samochód - materiał poglądowy
Fot. Piotr Mecik/East News
  • Zakup używanego samochodu wymaga złożenia deklaracji PCC-3.
  • Podatek PCC wynosi 2% wartości rynkowej auta.
  • Niezłożenie deklaracji w terminie grozi karą do 93 320 zł.

Kupujesz używane auto? Nie zapomnij złożyć deklaracji PCC-3

Zakup używanego samochodu to nie tylko radość z nowego nabytku, ale również szereg obowiązków formalnych, które należy dopełnić w określonym czasie. Jednym z nich jest złożenie deklaracji PCC-3 oraz opłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych. Niedopełnienie tego obowiązku w terminie może skutkować nałożeniem kary finansowej sięgającej nawet 93 320 złotych.

Jak przypomina auto.dziennik.pl, deklaracja PCC-3 to formularz, który należy złożyć w urzędzie skarbowym po dokonaniu niektórych czynności cywilnoprawnych, w tym zakupu samochodu od osoby prywatnej. Podatek PCC wynosi 2% wartości rynkowej pojazdu i powinien być uiszczony w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Obowiązek ten dotyczy transakcji, w których wartość przedmiotu przekracza 1000 zł.

Od 1 stycznia 2025 roku maksymalna kara za niezłożenie deklaracji PCC-3 w terminie wzrosła nawet do 93 320 złotych. Wysokość kary jest powiązana bowiem z wynagrodzeniem i może wynosić od jednej dziesiątej do dwudziestokrotności tej kwoty. Im więcej zarabiamy, tym większą karę zapłacimy. W związku ze wzrostem w ostatnich miesiącach płacy minimalnej do 4666 złotych brutto, kary za niedopełnienie obowiązku podatkowego również uległy zwiększeniu. Rząd planuje kolejne podniesienie płacy minimalnej, co oznacza, że zwiększą się również kary za niedopilnowanie opłaty PCC. Warto więc zapłacić te dodatkowe kilkaset złotych, niż potem narażać się na o wiele wyższą karę. 

Quiz: Pamiętasz samochody z czasów PRL?

1/14 Jak nazywał się polski samochód dostawczy, który od 1959 roku produkowano w Lublinie?

Kto płaci podatek cywilnoprawny od zakupu samochodu?

Obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 dotyczy osób, które nabyły samochód od osoby prywatnej, ale nie od przedsiębiorcy. W przypadku zakupu pojazdu od firmy, podatek VAT jest już zawarty w cenie, a obowiązek podatkowy spoczywa na sprzedawcy. Warto również zaznaczyć, że obowiązek ten nie dotyczy pojazdów nabytych za granicą oraz tych, które zostały odziedziczone lub otrzymane w darowiźnie. 

Podatek PCC powinien być obliczany od wartości rynkowej pojazdu, a nie od kwoty podanej w umowie. W przypadku, gdy urząd skarbowy uzna, że wartość pojazdu została celowo zaniżona, może powołać biegłego rzeczoznawcę do oszacowania rzeczywistej wartości auta. W takiej sytuacji nabywca będzie zobowiązany do dopłaty różnicy w podatku wraz z odsetkami oraz pokrycia kosztów opinii rzeczoznawcy.

Jeśli nabywca pojazdu nie złoży deklaracji PCC-3 w terminie - czyli w ciągu 14 dni od zawarcia transakcji, może uniknąć kary, składając tak zwany czynny żal. Jest to pismo, w którym podatnik przyznaje się do popełnienia wykroczenia i wyraża chęć naprawienia błędu. Czynny żal powinien być złożony przed wszczęciem przez urząd skarbowy postępowania kontrolnego. Wraz z nim należy złożyć zaległą deklarację PCC-3 oraz uiścić należny podatek wraz z odsetkami. Z podatku PCC są zwolnione również osoby z niepełnosprawnością, organizacje pożytku publicznego i kupujący, którzy zawarli umowę u notariusza. 

Żeby złożyć deklarację PCC-3 nie trzeba fatygować się do urzędu. Sprawę można załatwić za pośrednictwem internetu dzięki profilowi zaufanemu. Trzeba wysłać wniosek i uiścić przelew na numer konta naszego urzędu skarbowego Należy więc pamiętać, że zakup samochodu używanego wiąże się z obowiązkiem złożenia deklaracji PCC-3 i opłacenia podatku w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy. Niedopełnienie tego obowiązku może skutkować nałożeniem wysokiej kary finansowej. Aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji, warto pamiętać o terminowym dopełnieniu formalności oraz, w razie opóźnienia, skorzystać z instytucji czynnego żalu. 

Źródło: Antyradio/auto.dziennik.pl

Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Po więcej informacji zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera, TikToka i Instagrama. Żeby posłuchać, co teraz gramy, kliknij w poniższy baner!