„Smells Like Teen Spirit” Nirvany przebojem wszech czasów?

Pewien analityk komputerowy, dzięki przeprowadzonym badaniom ustalił przebój wszech czasów - jest nim „Smells Like Teen Spirit” Nirvany. Przy okazji udało mu się też znaleźć przepis na stworzenie ponadczasowego hitu.
Utwór całego pokolenia, międzynarodowy hymn młodych, ostatnia wielka kompozycja rocka, czyli singiel zespołu Kurta Cobaina. Badania, które przeprowadził dr Mick Grierson z Uniwersytetu w Londynie potwierdził te hasła. Wybrał on 50 najbardziej rozpoznawalnych utworów muzyki popularnej, aby sprawdzić jak zostały one skonstruowane.
Na jakiej podstawie dobrane zostały kompozycje? Musiały się one znaleźć na siedmiu różnych listach największych hitów wszech czasów sporządzonych przez znane media muzyczne. Tak przedstawia się ranking, którego autorem jest dr Mick Grierson:
Jak jednak udało mu się otrzymać te wyniki? Potrzebne było oprogramowanie analityczne, które pozwoliło zbadać co sprawiło, że te utwory stały się ikoniczne. Software określił tonację, tempo, progresję akordów, przyjrzał się tekstom i temu, jak są one wyśpiewywane. Wszystko to pozwoliło stworzyć przepis na ponadczasowy przebój - najbliższy tej recepturze okazał się numer Nirvany z płyty „Nevermind”.
Tak o swoich badaniach mówi dr Grierson:
Jedna rzecz była wspólna dla większości z utworów - wykorzystują one bardzo urozmaicone, dynamiczne brzmienie w porównaniu do innych kompozycji. To sprawia, że są one ekscytujące, potrafią utrzymać skupienie i atencję słuchaczy.
Posłuchajmy zatem tego największego przeboju, jaki został wydany na ten świat. I pomyśleć, że było to dopiero w 1991 roku:
Jaki jest przepis na sukces?
Grierson ustalił, że średnie tempo ponadczasowych numerów wynosi 125 uderzeń na minutę. 40% z wytypowanych kompozycji jest nieco wolniejsza i mieści się w okolicach 120 uderzeń na minutę. W całości utworów znajduje się zwykle ok. 500 uderzeń, co oznacza, że trwają one 4 minuty. Zdarzały się jednak odstępstwa od normy, jak w przypadku „Stairway to Heaven” Led Zeppelin.
Wiele piosenek nie mogło się pochwalić zbyt częstymi zmianami akordów - z reguły opierały się one na 6-8 akordach. Choć takie „Papa’s Got a Brand New Bag” Jamesa Browna to już zaledwie 3 chwyty.
Co do słów użytych w tekstach zanotowano pewną prawidłowość. Chcesz stworzyć hit? Używaj sformułowań: baby, feel, love albo nah. Warto też zwrócić uwagę na słowa: generation, hallelujah czy every breath, gdyż w obrębie danego kawałka są one powtarzane w kółko.
Jak ten złoty środek podsumowuje autor badań? Niestety jego konkluzja nie jest aż tak bardzo optymistyczna:
Nie ma przepisu na stworzenie pamiętnego utworu, poza tym, że nie należy kopiować innych i powinno się po prostu znaleźć swoje własne brzmienie. Trzeba stworzyć coś, co będzie brzmiało świetnie.
Może jednak, jeżeli weźmie się też pod uwagę wyniki rankingu ujawniającego największego muzycznego twórcę naszych czasów i dodatkowo ściągnie się do swojego domu Courtney Love, to uda się skomponować drugie „Smells Like Teen Spirit”.
Oceń artykuł